|
|
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine göre,
tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların yetkilendirilmesi ile
çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat
odaları, dernek/vakıflar, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca yerine
getirilecek tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde; görev,
sorumluluk, izleme, değerlendirme ve denetim görevleriyle ilgili usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) 5488 sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006
tarihli ve 26283 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu uygulama
esaslarında geçen;
a) Bakanlık:
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Başkanlık:
Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c)
Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek
suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahipleri veya
çiftçiler tarafından ilgili mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık
derneklerini/vakıflarını,
ç)
İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d)
Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e)
Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve
tarımdan girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel
kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık şirketlerini,
f)
Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal
danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti
yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
g)
(Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal
danışmanlık ve yayım hizmetlerinin yürütülmesi için, belirlenen şartları
taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin yürütüldüğü faal işyeri,
ğ)
Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal
bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli
düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
h)
Uygun görüş raporu: Tarımsal danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunan
kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü ve en az
bir teknik personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az bir teknik personelce
düzenlenen ve tarımsal danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal web
sitesi, gerekli araç, alet ve büro donanımı durumunu gösterir raporu,
ı)
Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
i) Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
j) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu kişiyi,
k)
Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmeliği,
l) Ziraat odaları: İlgili Kanuna
göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları meslek kuruluşlarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirlenmiştir.
a) Tarım
danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarım
danışmanı istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme
karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat
odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve tarım danışmanı
istihdam eden şirketler,
ç)
Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 6- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine ve
ziraat odalarına, Bakanlık tarafından yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için
başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici
örgütleri ve ziraat odaları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(3)
Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl
Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik
materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik
Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki
belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve
tarım danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa
yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ve
varsa yöneticiye ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge. Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa,
hizmet sözleşmesinin onaylı sureti ve danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6) Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(7)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru
dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen
üretici örgütü/ziraat odası bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile
yapılır.
a) Bu Uygulama
Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Adres
değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda
başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası mevcut tarım
danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat
odasının bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bir tarım
danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı
madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(12) Üretici
örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen
belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü
Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1) Üretici örgütü/ziraat
odası; çalışmasını aksatmamak ve hizmet kalitesini düşürmemek koşuluyla,
üretici örgütü/ ziraat odasının kendi biriminin bulunmaması durumunda faaliyette
bulunmak üzere yetki aldıkları ilin ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için
başvurular büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici
örgütü ve ziraat odasının, bulunduğu ilin ilçesinde şube açabilmesi için
merkezinde yönetici hariç en az dört tarım danışmanının, ilçede şube yöneticisi
hariç olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur.
İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(3)
Şube açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube
açılması için yetkili kurul kararı,
b) Yetki
belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube
yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika sureti, imzalanan hizmet
sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan belge,
ç) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin
adresi, telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş
raporu.
(4) İlçe
Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak
İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmek üzere Ek-1c
formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin
yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/ ziraat odası birinci
derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat
odası, tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve danışman istihdam etmek için
yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/ ziraat
odası bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa
yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım
danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam
edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici
örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının en az yüzde yirmisi kadın
olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün veya ziraat
odasının başkanı, istihdam edilecek tarım danışmanının ve yöneticinin
işverenidir.
(6) İstihdam edecekleri tarım
danışmanları ve yönetici ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi
en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve
yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici
örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(9) Üye olan
her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu
hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil
olurlar.
(10)
Bünyesinde tarım danışmanı istihdam ediyorsa, üretici örgütü/ziraat odası ile
tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler arasında
Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici
örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal danışmanlık şirketlerinden/serbest
tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir ve Başkanlıkça bir örneği
hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet
verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim
Kurulu, tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili bütün hususlardan
sorumludur.
(13) Sisteme
yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(14) Kuruluş
kanunlarında şirket kurabileceklerine dair hüküm olan üretici örgütleri, ziraat
odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine uygun olarak tarımsal danışmanlık
şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam
edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten
çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(16) İstihdam
edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam
edilen tarım danışmanları sorumlu oldukları çiftçileri, ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi
satışı yapan üretici örgütü ve ziraat odası, satışta görevli teknik personel
dışında tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır. İstihdam edilen danışman
girdi satışında görevlendirilemez.
(19)
Danışmanlık hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin her türlü belge ve bilgi
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine
hazır bulundurulur.
(20) Sisteme
dâhil olan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme
dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, gerçekleştirilen
bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini
gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici
örgütü faaliyet alanına uygun sertifika sahibi danışman istihdam eder veya
danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki
hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki
belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal
durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesince
belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde tarım danışman istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu
başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece
tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf
senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa
yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına
ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(6) Yetki
belgesi düzenlenebilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-2b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bürosunu değiştirdiğinde
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 9 uncu maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Adres
değişikliğine ilişkin yönetim kurulu kararı,
c) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-2ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar mevcut tarım danışmanı
sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının
yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde,
dokuzuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(11)
Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yönetici için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede
ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü
Başkanlığa bilgi verir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 10- (1) Üyelerine sadece tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları,
tabi oldukları mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları
açık olarak belirtilir.
(2) İstihdam edilen bir tarım
danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet
almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir
tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3)
Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) İstihdam
edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5)
Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarından en az yüzde yirmisi
kadın olmalıdır.
(6) Tarım
danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına
göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık
hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(7) Üye olan
her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu
hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil
olurlar.
(8) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler ile dernek/vakıf arasında
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin
veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin
kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye
listeleri bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan
çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri üyelerinin dışındaki üyelerinin
tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal
danışmanlık dernek veya vakfının başkanı,
yönetici ve danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve
yönetici, sertifika sahibi olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraftarlarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi
en az iki yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal danışmanlık dernek/vakfı,
Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve
bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurulur.
(16) İstihdam edilen tarım danışmanları,
her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu
tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli
hizmetler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
(17) İstihdam
edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten
çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde
görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir
faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir.
Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin
faaliyet alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve bayiliği varsa
yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal
danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici hariç en az dört tarım
danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak başka il veya ilçede
şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere ilde en az dört,
ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam
edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda
bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(6) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi
Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı temsil eder.
(8) Şirkete yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki
belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited şirket olarak kurulduklarını
ve faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti olduğunu
belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği ve fatura,
c) Adı, adresi, vergi numarası, var ise
logosuna ait belgeler,
ç) Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve
varsa diploma/çıkış belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı
suretleri,
d) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait
sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı
sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı şirketi temsil edecek
kişinin, şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu gösterir noter onaylı imza
sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g) Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(9) Yetki belgesi verilmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive
kaldırır.
(10) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-3b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bürolarını değiştirdiğinde yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 11 inci maddesi, sekizinci fıkrası, a), c) ve f) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres
değişikliğine ilişkin şirketin ortaklar kurul kararını gösteren ticaret sicil
gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar,
bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.
İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler, mevcut tarım danışmanı sayısının
artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket bürosu ilçede ise,
İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü
Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir tarım danışmanının yerine başka
bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 11 inci madde, on ikinci fıkra,
a) bendindeki belgeler istenir.
(14)
Şirketlerin mevzuat gereği yönetici sayısını artırması gerektiğinde; şirketler
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını
aksatmamak ve hizmetlerinin kalitesini düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak
üzere izin aldıkları ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler.
Şube izni için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru
sırasında;
a) Şube
açılması yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını gösteren ticaret sicil
gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki
belgesinin İl Müdürlüğü onaylı sureti,
c) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
ç) Şubenin
adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin
büro ve teknik malzeme donanımına ilişkin bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl
Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c formunu
doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler,
çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak zorundadır. Şubelerin yapacakları
iş ve işlemlerden şirket birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana
sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti
vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket kuruluşunda, il sınırları esastır ve
her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin
büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin
ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube açılabilir. Açılan şubelerde
yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık şirketi sorumludur. Şube açılması veya
kapatılması durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi
verilir.
(3) Şirketler yönetici istihdam etmek
zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) Şirketler bünyesinde istihdam edilen tarım
danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen danışmanlardan en az
yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Şirketlerde yönetici şirket ortağı dışında
biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler sertifikaları olsa bile
yöneticilik görevleri devam ettiği sürece fiilen tarımsal danışmanlık görevi yapamazlar.
(7) Hizmet
verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici örgütleri/ziraat odaları ile
imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır.
Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme
imzalanan çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesi bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçi/çiftçi
örgütleri/ziraat odaları varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(9) İstihdam edeceği tarım danışmanları ile
taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam
edilen danışmanların listesi ve bu listedeki değişiklikler bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam
edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam
edilen tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler
danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve teknik personel yeterliliğine sahip
olmalıdır. Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak
şekilde tefriş edilmeli, her türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve
eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık
faaliyetlerinin dışında her hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam edilen yönetici ve tarım danışmanlarının
iş tanımı, işe başlama ve işten çıkarılma tarihi ve sosyal hakları
sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin
süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15)
Üretici örgütleri ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün
faaliyet alanına giren konuda sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır.
(16)
Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
(17) Sözleşme
imzalanan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme
tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler,
sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler,
işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç
duyulacak diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri ve
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin
Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilir.
Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan serbest tarım danışmanları web sitesi kurmak ve
faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest
tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu
başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı
bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest meslek mükellefiyeti tescil
belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal
danışmanlık sertifikasının onaylı sureti,
onaylı mezuniyet belgesi ve nüfus cüzdanı sureti,
d) İlgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık
bürosunun adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana
ait noter onaylı imza sirküleri,
g) Uygun görüş
raporu.
ğ)Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(4)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri İlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım danışmanı bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 14 üncü maddesi, üçüncü fıkrası, a), b), c), e) ve g) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı
çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek olan danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde
çalışır.
a)
Serbest Tarım Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına
sahip olmalıdır.
b)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecekleri
çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya üretici örgütü/ziraat odası ile
imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır.
Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
Bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir.
c) Sözleşme
imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme
imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme
imzalayan çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d)
Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
e) Sözleşme imzaladığı her çiftçi için bir
dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut
durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin
ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
f)
Serbest tarım danışmanları, tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım
danışmanları, mesleki faaliyetlerini açtıkları bürolarda sürdürür.
(2) Bir tarım
danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak fiziki koşullarının uygun olması
durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir büroyu en fazla iki
danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda
mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda
dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar;
tarım danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş
edilmiş, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, çiftçilerle imzaladıkları sözleşme
kapsamında yapacakları tarımsal danışmanlık çalışmalarına ilişkin yıllık
program hazırlar.
(2) Program
hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin mevcut durumlarını
ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla, mevcut durum tespit formu (Ek-5)
kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı doldurulur. Çiftçi kayıtları en az formdaki
bilgiler olmak üzere ayrıca bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme
imzalanan çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış oldukları
problemler ve bu problemleri ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu amaçla
problem analizi çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu
çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime ilişkin tespit edilen sorunlar bir
öncelik sıralamasına tabii tutularak, belirlenen problemlerden hangilerinin
öncelikli olarak çözüleceğine karar verilir.
(5) Bu
çalışmalar sırasında tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar,
ilin ve çiftçilerin tarımsal sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği
yaparlar.
(6) Bunun
sonucunda, sözleşme kapsamında yapılacak faaliyetlerin konu ve içerikleri
belirlenir.
(7) Şirketler,
üretici örgütleri, ziraat odaları, dernekler, vakıflar ve serbest tarım
danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak; yıllık programların
hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne teslim
edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan
yıllık programlar; tarımsal danışmanlık şirketlerinde programı hazırlayan
danışman ve şirket yöneticisi tarafından; üretici örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan
danışman, varsa yönetici ve işveren tarafından serbest tarım danışmanlarının
ise kendileri tarafından imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay içerisinde yapacakları
faaliyetleri ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan aylık faaliyet
programlarını hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme
imzaladığı çiftçilere katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme raporlarını
gönderirler.
(11) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme
raporunu, izleyen yılın ocak ayında bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
gönderirler.
(12) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet
gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık tarafından
hazırlanacak formları kullanırlar.
(13)
İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi ve kuruluşların faaliyetleri en az yılda
bir defa olmak üzere bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından
değerlendirilir.
(15) Üretici
örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda görev yapan
tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları ve yöneticiler, Bakanlığın
görev alanına giren konularda kontrol veya denetim yetkisi veren sertifikaya
sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz konusu
görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici
örgütü, ziraat odası ve tarımsal danışmanlık dernek/vakıfları, tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan hizmet
sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım
danışmanları sahip oldukları sertifikada belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti
verebilirler.
(18) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal danışmanlık hizmet bürosu il ve ilçe
merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme sayısı ve işletme
ziyaretleri
MADDE 18- (1) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda
bir tarım danışmanının hizmet vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri
kontrol sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a)Seracılık: İşletme
Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe
Bitkileri: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla
Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç) Tarla
Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d) Büyükbaş
Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş
Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş
Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g) Su
Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık:
İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı
hayvan yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda 12
ı) Organik
Tarım: Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için 34,b) bendi için 24 , c) bendi
yılda için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi için yılda 44, e) bendi için
yılda 24, f) bendi için yılda 24, g)
bendi için yılda 16, ğ) bendi için yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda
ziyaret sıklığı yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
i) Karma
işletmeler (Bir tarım danışmanının hizmet vereceği işletme tipinin birden fazla
olması durumu): İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım danışmanı18 inci madde,
birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme sayısının yüzde on fazlası
sayıda işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Bu uygulama
esaslarının 18 nci maddesinin birinci
fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları aylara göre periyodik dağılımı il
teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin
görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım
danışmanları arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b) Tarım
danışmanlarının faaliyetlerini programlamak, uygulanmasını sağlamak, izlemek ve
değerlendirmek,
c) Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları yapmak,
ç) Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili form, faaliyet raporu ve her türlü
bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile ilgili yapılacak her türlü inceleme ve
denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması durumunda başkan/şirket kurucusu
tarafından yöneticiler arasında işbölümü yapılır.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal işletmeye
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden
dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde
ikame edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem
üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi
verilir.
Denetleme
MADDE 20- (1) Bakanlık, tarımsal
danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama
Esaslarına uygun olarak danışmanlık hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere
aşağıdaki esaslara uygun olarak denetler.
a) Denetleme; Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe
Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede
İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir Komisyon oluşturulur. Komisyonda,
varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak
üzere yılda en az iki kez denetleme yapılır. Komisyon, denetimler sırasında
denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal işletme sayısının fazla
olması durumunda Komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik
elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal danışmanlık
hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve düzenlenen Çiftçi Denetim
Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak
düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti
denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise
İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin
cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da
denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir.
Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir sureti kişi ve
kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta arşivlenir. Bu
denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara itiraz, tebliğ tarihinden itibaren
otuz iş günü içerisinde Merkez Teknik Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde
Merkez Teknik Komitesince karara bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve
başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
ğ)
Yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve yetki belgesinin iptali
cezalarının kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti
sunamaz.
h) Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, hizmet sunduğu
çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet sundukları ilin
farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin denetleme,
bulundukları İlçe Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi ve
tutulan raporlar danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde
gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1) Bakanlık Makamının
29/06/2010 tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı Olur’ları ile
uygulamaya konulan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esasları
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE - 1 Bu Uygulama Esasları
yürürlüğe girmeden önce tarımsal danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve
kuruluşlar, bu Uygulama Esasları ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu
Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde
yerine getirmek zorundadır. Gerek görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir
seferliğine altı ay uzatabilir. Bu sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen
kişi ve kuruluşların yetki belgesi iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE - 2 Bu Uygulama Esasları
yürürlüğe girmeden önce Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi almak için
başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş olan kişi ve kuruluşların Yetki
Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte olan Uygulama Esasları
hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları
Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından sonra yürürlüğe girer.